luni, 2 aprilie 2012

Frumos - Jon Fosse

Autor: Jon Fosse;
Titlu:
Frumos;

Jon Fosse a fost considerat un nou Ibsen al teatrului norvegian. Si-a inceput activitatea litarara scriind romane si povestiri, dar piesele de teatru i-au adus recunoasterea internationala. Cateva piese de teatru i-au fost montate si in Romania, sub indrumarea lui Radu Afrim. Frumos, o drama in patru acte, a fost pusa in scena la Ploiesti, in 2008. Cei care au cunoscut dramaturgia scandinava prin intermediul operei lui Henrik Ibsen, vor dori, probabil, sa mai descopere si viziunea mostenitorilor inovatori, Jon Fosse fiind, la randu-i, un deschizator de drumuri sau…dupa caz, de cortine.
Jon Fosse este cunoscut mai ales datorita personajelor interiorizate, sufocate de propriile drame. Izolati in raceala fiordului, eroii din piesa Frumos se reintorc in trecut pentru a dezgropa secretele…nu tocmai incantatoare. Orice increngatura de mistere bantuie in jurul unui loc. Jon Fosse le recomanda regizorilor sa-si aleaga un decor inspirat de imaginea hangarului plin de barci vechi.
Hangarul, aproape lasat in paragina, oglindeste relatia dintre doi prieteni. Acestia se revad peste cincisprezece ani, in locul unde si-au improvizat prima sala de repetitii. Unul va ajunge profesor de muzica intr-un mare oras. Celalalt, din motive aparent greu de inteles, se transforma intr-un ‘ciudat’ insingurat, desi ar fi devenit idolul unei generatii datorita pasiunii pentru chitara. Cand in scena intra sotia si fiica profesorului reintors in tinutul fiordurilor, apar tensiunile, drama capata noi semnificatii, iar secretele se rastogolesc.
Nu va asteptati la replici taioase. Pentru Jon Fosse dramele sunt un ghetar. La suprafata stau tristetile ocazionale, iscate din cateva ‘nimicuri’ de zi cu zi, iar adancul este opac si tulburator. Initial, replicile ne amintesc de spontaneitatea adolescentina, apoi formeaza o spirala a tachinarilor scapate de sub control. Totusi, secretele nu au voie sa capete glas. Ele au rolul de a intretine o atmosfera apasatoare, in care protagonistii se lasa prinsi.
Puteti comanda online cartea Frumos de pe site-ul editurii Vremea.
Articol postat de | 30. 03. 2012
Autor: Jon Fosse An aparitie: 2008 (tradus in limba romana)