vineri, 9 noiembrie 2012

RECENZIE - Saptamana merelor coapte, de Su Anisa

Autor: Su Anisa;
Titlu: Saptamana merelor coapte;

Nu i-am rezistat tentatiei si am muscat din cele douazeci si opt de proze scrurte incluse in volumul Saptamana merelor coapte. In aceste miniaturi, Su Anisa deruleaza lent scenele cotidiene pentru a mari spectacolul detaliilor neinsemnate, ratacite in fundal. Trairile afective ale personajelor ii apartin, de fapt, oricarui cititor. Astfel, se poate stabili o punte intre anonimii povestirilor si anumite momente din viata fiecaruia, in care despartirile, emotia in fata catorva lucruri simple, precum aroma unor mere copate in ultima saptamana din septembrie, alcatuiesc spectaculosul din banal.
Saptamana merelor coapte face parte din categoria acelor carti parcurse datorita emotiilor pe care le re-trezesc la viata in lumea cititorului. Atmosfera si descrierile afective minutioase alcatuiesc farmecul acestui volum de proze scurte. Inca de la primele randuri se poate stabili o intimitate aparte intre cititor si personajele in care se poate regasi. Autoarea cartii a reusit sa adune povestile care se vor citite lent, intr-un colt personal unde fiecare se retrage din calea unei zile agitate. Duiosia, trairile dulci-amare si deznodamantul suspendat, desprins parca din acele scurt-metraje dedicate nuantelor afective, te vor transporta intr-o lume in care agitatia este redusa la tacere pentru a le permite starilor difuze sa-ti vorbeasca.
Autoarea s-a indreptat spre avocatura inainte de-a-si regasi vechea iubire pentru scris. A lasat sala de tribunal pentru incaperile mai greu accesibile ale sensibilitatii. Fiecare miniatura din acest volum despica in senzatii emotiile puternice, sentimentele coplesitoare si tacerile apasatoare inainte de-a le preda reflectarilor finale. Personajele autoarei nu cauta raspunsuri, ci vor sa fie lasate in voia trepidatiilor afective.
In aproape fiecare povestire, Su Anisa pare sa le joace feste personajelor ei. Le creeaza o lume simpla in care intamplarile ce-ar fi putut curge previzibil vireaza spre imprevizibil, rasturnandu-le asteptarile, fie ca sunt asteptarile inocente ale copilariei sau expectantele celui plecat din tara sa pentru a nu mai gasi nimic la fel cand isi revede persoana iubita. Povestirile au farmecul unui album persoanal, in care sunt adunate doar acele fotografii ce-au pastrat si urmele senzatiilor. Miros fructele coapte din satul natal, revine in amintire gustul strugurilor din ajunul instrainarii si culorile imaginatiei din anii copilariei, atunci cand pestisorul din acvariu vroia sa devina o frunza pentru a se putea elibera de lumea stramta. Autoarea volumului alterneaza inchipuirile copilului, senzatiile dulci si amaraciunea dramelor traite in rolul de adult, determinandu-i pe cititori sa-si proiecteze propriile stari in experientele afective ale personajelor ei.
Saptamana merelor coapte iti readuce placerea lecturilor care te fac mai atent la potentialul expresiv al detaliilor cotidiene, pierdute uneori, fara sa vrei. Este acea placere a lecturii care te invaluie asemenea unui cocon molatec, fie ca-ti incepi lectura intr-un autobuz prins in ambuteiaje, delimitandu-ti spatiul personal intre pasagerii cam irascibili, fie ca preferi sunetele de jazz eliberate in camera dupa o zi petrecuta la birou.

Puteti comanda online cartea Saptamana merelor coapte de pe site-ul editurii Vremea.
Articol postat de | 09. 11. 2012
Autor: Su Anisa An aparitie: 2012