Recenzie - “Istoria Bucurestilor”, de Constantin C. Giurescu

Editura Vremea, Colecţia Planeta Bucuresti, 2009,
la peste treizeci de ani de la prima mea lectura si cu beneficiul unei editii (a treia), care ingrijita fiind de catre Dinu C. Giurescu, “exprima gandul autorului fara insertiile politicului”.
Al doilea eveniment a venit oarecum in completarea primului si s-a concretizat in lansarea ingrijita de Editorul Art-Historia a volumului
“Carol Popp de Szathmari – fotograful Bucurestilor”, de Emanuel Badescu si Radu Oltean
Editor Art-Historia, 2012
Si in continuare voi puncta cateva consideratii privind cele doua volume prezentate mai sus.
1. Istoria Bucurestilor de Constantin C. Giurescu a vazut lumina tiparului pentru prima data in anul 1967. Editia a doua a aparut abia in 1979, la doi ani de la trecerea in nefiinta a autorului si in 2009 iata cea de-a treia editie, ingrijita de catre Dinu C. Giurescu, vine sa redea publicului aceasta lucrare monumentala proiectata de catre autor in cadrul a 9 “prelegeri” tinute in timpul incarcerarii sale in inchisoarea de la Sighet.
Constantin C. Giurescu
Constantin C. Giurescu
Aceasta carte trebuie sa-si aiba un loc de frunte printre toate acele lucrari ale cronicarilor, istoricilor, antropologilor, etnografilor, esteticienilor, memorialistilor, scriitorilor, jurnalistilor sau graficienilor care s-au aplecat cu osardie stiintifica, cu talent evocator, cu dragoste si cu intelegere asupra Bucurestiului pe care il locuim sau pe care doar il vizitam in trecere. Pentru ca  – bazandu-se pe o impresionanta cercetare stiitifica si pe o bogata bibliografie consultata, creaza cititorului o fresca vasta – de la inceputuri si pana in anul 1977, a nasterii unei mari asezari urbane in mijlocul Europei, la intretaierea marilor drumuri de comunicare si mai ales, la intrepatrunderea  multora dintre influentele istorice-sociale-economice-culturale-organizatorice ale epocilor in cuptorul carora s-a plamadit Bucurestiul pe care il vedem astazi.

Si pe masa bogata a acestui ospat intelectual gasim informatii bine structurate privind istoria inceputului si istoria acelor Domnitori care si-au stabilit Scaunul in Bucuresti si au transformat acest oras – pas cu pas, intr-un “mare centru economic si cultural”, inca din a doua jumatate a secolului al XVII-lea si la inceputul celui de-al XVIII-lea secol, istoria mai apoi a secolului al XIX- aducator al marilor transformari inscrise in evolutia Europei: Revolutia de la 1821, prima domnie pamanteana, Regulamentul Organic, Revolutia de la 1848, pregatirea si infaptuirea Unirii (1849-1961), Domnia lui Carol I al Romaniei, Razboiul de Independenta, Intregirea Romaniei, Bucurestii Primului si celui de-al Doilea Razboi Mondial, Bucurestii Regimului Socialist.
Si apoi, in capitolele specifice dedicate demografiei, dezvoltarii mestesugurilor, negustoriilor, administratiei, cartierelor si spatiilor verzi, gasim informatii de mare interes si prospetime despre oamenii de vaza sau despre oamenii obisnuiti care au lasat urme adanci, de nesters, de neuitat si de vesnic respectat in modelarea urbei. Un aspect deosebit de interesant pentru mine a fost acela al toponimiilor cartierelor si strazilor, explicatii care vin sa ne lamureasca noua, celor de astazi, nume pe care le pronuntam des, dar despre a caror origine –  arareori sau mai de loc – ne punem vreo intrebare. Selari, Damaroaia, Dorobanti, Calea Victoriei, Scaune, Sfinti, Cavafi etc, etc, etc …Doar cateva exemple, insa lucrarea abunda in informatii pretioase pentru iubitorii orasului.
Si am inteles o data in plus ca mare parte din istoria Bucurestiului nu este la vedere, ea este subterana … si la propriu si la figurat. La propriu pentru ca Centrul Vechi, dar nu numai, ascunde – strat peste strat – o istorie care uneori – cu zgarcenie – se lasa vazuta de noi cei de astazi. Imense pivnite boltite (din pamant, din piatra, din caramida), adapostind marfurile negustorilor si mestesugarilor, tuneluri zidite pentru legaturi sau pentru evacuare sau pentru aparare … misterele Bucurestiului subteran … o istorie  probabil destinata a ramane in pare parte neelucidata si nescrisa.
O istorie subterana si la figurat, pentru ca …istoria se compune si din povestile si experientelor celor care au trait-o si au transmis-o – cu mijloacele fiecarei epoci – catre urmasii lor. Si in acest sens, Constantin C. Giurescu se refera la un moment dat, la paginile 481 si 482 la o pictura a lui Carol Popp de Szathmari … “ Numeroasele cumpene de put din Glina – 12, una langa alta – i-au inspirat lui Carol Popp de Szathmari, in veacul trecut (la momentul scrierii era vorba despre sec. al XIX-lea), o interesanta pictura.
Prof. Dinu C. Giurescu spune: Meseria a fost prioritara pentru Constantin C. Giurescu, Omul era rezervat, iar Profesorul – metodic. Spunea: “Scrie in asa fel incat sa te inteleaga toata lumea”;.
Puteţi cumpăra cartea de pe site-ul Editurii Vremea.

Articol postat de Delia Marc | 02. 01. 2013