joi, 3 ianuarie 2013

Recenzie - Prequel, de Radu-Ilarion Munteanu

Autor: Radu-Ilarion Munteanu;
Titlu: Prequel;

N-am sa insist asupra unei definiri a cuvantului prequel, Google stie mai bine decat mine. Voi insista mai mult asupra sensului acordat in acest volum de catre Radu-Ilarion Munteanu, calator impatimit. Prequel este o colectie de povestiri (auto)biografice, scoase la suprafata pentru a explica originile unei mari pasiuni-aceea de-a colinda lumea-n lung si-n lat.
Prequel are farmecul unei proze nostalgice, usor suprarealiste pentru adolescentii care-au crescut navigand mai mult pe internet decat pe oceanele imaginatiei. In schimb, pentru generatia celor se se visau in pielea eroilor lui Jules Verne sau ai muschetarilor lui Alexandre Dumas poate fi incercarea unei autobiografii povestite de vocea unui alter-ego. Cand televizorul alb-negru era si el un lux, ochii mintii vedeau taramuri indepartate la care se ajungea doar citind romane de aventuri.
Daca aproximativ ultimele sase generatii de adulti s-ar apuca, prin ipoteza de lucru, sa scrie o carte care sa fie un prequel al propriilor calatorii, de orice natura, in teorie n-ar trebui sa lipseasca un capitol rezervat lecturilor din celebrul autor al Calatoiilor extraordinare (…) Jules Verne a derulat, zeci de ani, (…) un program de culturalizare in masa, mai apropiata de ceea ce, la trei sferturi de secol de la primele sale mari succese literare, avea sa se numeasca stiinta popularizata.
Radu-Ilarion Munteanu povesteste mai ales despre copilaria si adolescenta celor nascuti la inceputul comunismului, intr-o familie stramutata dintr-un loc in altul, conform planurilor socialiste. De la casa veche la apartamentul dintr-un bloc de beton situat intr-o zona miniera de pe Valea Jiului, povestitorul intamplarilor are parte de prima calatorie. Din fericire, imaginatia si cartile unei copilarii naive alunga lipsurile si dramele, apoi lasa in loc amintiri fabuloase. Despre astfel de amintiri se vorbeste si-n acest volum, uns cu aromele destainurilor comice.
Multi cititori ajunsi in fata acestui volum, care s-au nascut, poate, in anii ’90, vor descoperi in memoria unui calator precoce, asa cum este si Radu-Ilarion Munteanu, inocenta micilor bucurii prin care s-au indulcit copilariile fara prea multe jucarii sofisticate. Vor urmari, surazand, impresiile celui incantat de prima calatorie la Bucuresti, cu trenul, de taberele studentesti unde botezul de intiere trece prin aventuri care vor cere discretie, de primele drumetii montane…
Un rol important in dezvoltarea viitorului calator au avut-o lecturile si filmele din perioada studentiei. In anii cenzurii, multi colegi de camin faceau cheta pentru a-si cumpara exemplare din revistele dedicate artei cinematografice. Un abonament la cinema, prin care li se oferea si placerea unor discutii pe marginea filmelor considerate adevarate capodopere, a fost unul dintre privilegiile studentiei.
Prequel aminteste de cautatorii de comori din spatele Cortinei de Fier, pentru care filmele mai mult sau mai putin clandestine, romanele de capa si spada sau memoriile exploratorilor far’ de frica deveneau hrana imaginarului vaduvit de televizor sau de informatii libere. Pentru cei care-au prins acele vremuri, Prequel trezeste nostalgiile visurilor copilaresti legate de calatorii magice in Africa, in China lui Marco Polo, in Tara de Foc sau la Polul Nord, iar pentru generatia smartphone poate fi o alternativa sau o lectie despre forta imaginarului in lumile gri, unde jurnalele de calatorie au fost cool.

Puteti comanda online cartea Prequel de pe site-ul editurii Vremea.

Articol postat de | 13. 12. 2012
Sursa: townportal.ro